Autóüveg fóliázás házilag

2021. április 23.
Autóüveg fóliázás házilag Autóüveg fóliázás házilag

Nem mindenki olyan elszánt, hogy saját autójának elképzelt átalakítását véghez vigye. A tuningolás ugyanis csak az igazán hozzáértők sportja. De mi van az ablakfóliákkal, a gengszterfilmek módjára elsötétített hátsó ablakokkal? Igen, ez már kisebb összeg és kevésbé fájdalmas beavatkozás a jármű eredeti állapotába. Cikkünkből kiderül, hogy miért lehet erre szükség, és melyek e folyamat legfontosabb tudnivalói!

Autóüveg fóliázás házilag: az alapok

Miért van egyáltalán szükség autóüveg fóliázás alkalmazására? Miért érzik szükségét autótulajdonosok, hogy sötétebb ablaküvegük legyen? Ez elsősorban az esztétika és biztonság kérdése. Magyarán: a sötétebb üveg egyfajta komolyságot ad az autónak (hiszen azt sejteti, van oka az elsötétítésnek), véd a vakító napsugarak elől, és előfordulhat, hogy biztonsági szempontból is fontos lehet.

Ehhez még hozzátehetjük, hogy a modern ablakfóliák az UVA és UVB típusú sugárzások ellen is csaknem 100%-os védelmet jelentenek, a német minőségellenőrző vállalat, TÜV szerint ráadásul az ilyen fóliák csökkentik az autó belső terében a napfény okozta felmelegedést. Ilyen megoldás a fényáteresztés szempontjából is megfelelő többrétegű, fémmentes, nano-technológiával készült 3M Crystalline 70 autóüveg fólia. Az UV-szűréssel elérhető az utastér berendezésének napfény által elért részein az anyag öregedésének lassítása is, így az autó értékállóbb lehet hosszabb távon is.

A Flanker kínálatában szereplő 3M FX-HP 20 hővédő autóablak fólia majdnem a teljes tartományban kiszűri a bőrkárosodásokért és színek fakulásáért felelős UVA és UVB sugarakat.

Biztonsági fólia: annyit érdemes erről tudni, hogy egyrészt az autó feltörésénél képez fizikai akadályt, vagy ha már egy balesetnél például betört az ablak, a törött üvegdarabok összetartásával csökkenti a sérülésveszélyt. Ilyen például a 3M™ Biztonsági és Betörésvédelmi Ablakfólia Safety Sorozata is, amely átlátszó és időjárásálló stabil poliészter fóliákból, karcolásálló felületből és erős akrilragasztóból áll. A termékválasztásnál is lényeges szempont, hogy profi megoldáshoz ugyanilyen alapanyagok kellenek, hiszen például az újabb fóliáknak kopásálló a külső felületük.

autouveg-foliazas-hazilag-flanker

Fóliák és a jog

A vadkeleti viszonyoknak, vagyis az autótulajdonosok minden szabály nélkül elvégzett fóliázásának a gazdasági és közlekedési miniszter akkori, 2005-ös rendelete vetett véget. A paragrafusok szerint személygépkocsiknál a „B” oszlop, vagyis a hátsó oldalsó ablakok mellett a hátsó szélvédő is bármely sötétségű fóliával jogszerűen „felszerelhető”, amennyiben a fólia magyarországi minősítéssel ("H" engedély) rendelkezik, valamint a gépjármű két oldalsó tükörrel van ellátva. A jelenlegi jog már megengedi a vezető üléssor melletti üvegek és az első szélvédő fóliázását is bizonyos, a fóliák összetételét érintő feltételek megléte esetén.

A vezető üléssor melletti üvegek is fóliázhatók olyan anyaggal, amely rendelkezik érvényes "H" minősítő jellel, de összegzett fényáteresztő képessége nagyobb vagy egyenlő 70 %-nál. Az első szélvédő – kivéve a lehajtott napellenzők által takart felületet (ahova sötétítő csík szerelhető) – is fóliázható érvényes "H" jellel rendelkező anyaggal, ha összegzett fényáteresztő képessége nagyobb vagy egyenlő 75 %-nál.

Szükséges, hogy a fólia felszerelését és megjelölését követően a kivitelező a rendelet alapján a fóliázott üvegfelületekről műbizonylatot állítson ki, és ezt átadja a gépjármű tulajdonosának. A közúti ellenőrzések és a vizsgáztatások alkalmával ugyanis ez igazolja a fólia szakszerű kivitelezését és minősítését. Ha ez hiányzik, akkor a gépjármű nagy valószínűséggel nem megy át a műszaki vizsgán, ráadásul közúti ellenőrzéskor pénzbüntetést szabhat ki az eljáró rendőr.

auto-foliazas-hazilag-flanker2

Így fóliázzunk!

Ha rászántuk magunkat, az átlagosnál nagyobb odafigyelésre van szükségünk. (A síküvegfilm vastagsága 25 és 275 mikron között változik, tehát vékony anyagról beszélhetünk.) Körülbelül fél napunkba és pár tízezer forintunkba fog kerülni, míg a megfelelő fóliák a megfelelő helyekre kerülnek.

A fóliázás első lépése a fóliázandó felület samponos vízzel történő átmosása, megtisztítása. Ha ennek letisztításával megvagyunk, akkor a felület folyamatos spriccelése közben leválasztjuk a külső réteget. Ezután ráhagyással, a minden irányba plusz egy centis méretezéssel kimérjük, majd levágjuk a kiszemelt területre illeszkedő fóliadarabot.

A leszabott darabok ragasztós oldaláról lehúzzuk a védőfóliát. A felületre először kívülről illesztjük az egy- vagy többrétegű anyagot, ha kell, akkor hőlégfúvóval az üvegre melegítjük – fontos szárítani! –  ahol pedig kilóg a fólia, azt levágjuk. Ezután bő szappanos vízzel benedvesítjük és a helyére csúsztatjuk az üvegen. Végül egy műanyag lapka segítségével az összes, esetlegesen a fólia alá szoruló légbuborékot eltávolítjuk. Nyáron egy-kettő, télen négy-öt nap kell a teljes megszilárdulásig, vagyis ennyi ideig nem szabad az ablakokat lehúznunk!

A már említett jogszabály előírása miatt minden fóliázott üvegfelületre a jóváhagyási jelöléseket fel kell ragasztani, és már hivatalosan is élezhetjük mindazokat az előnyöket, amelyeket az autó ablakfóliázása jelent.

Még több cikk a témában

Autó polírozás otthon

Autó polírozás otthon

Autó- és gépjárműipar

© All Rights Reserved – Flanker Plusz Kft. | Site by Meraki